تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

خداوند در 22 مورد کلمه اولاد را در قرآن بیان نموده است . البته مفرد اولاد یعنی ولد نیز نزدیک به 40 بار در قرآن به کار برده شده که درباره فرزند انسان نمی باشد . از این 22 مورد یکبار در سوره بقره درباره حق شیر و خوراک و پوشاک اولاد وزن که به اندازه اسطاعت بر عهده پدر می باشد ذکر شده است .

وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا وَإِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُمْ مَا آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۲۳۳﴾

و مادران [بايد] فرزندان خود را دو سال تمام شير دهند [اين حكم] براى كسى است كه بخواهد دوران شيرخوارگى را تكميل كند و خوراك و پوشاك آنان [=مادران] به طور شايسته بر عهده پدر است هيچ كس جز به قدر وسعش مكلف نمى ‏شود هيچ مادرى نبايد به سبب فرزندش زيان ببيند و هيچ پدرى [نيز] نبايد به خاطر فرزندش [ضرر ببيند] و مانند همين [احكام] بر عهده وارث [نيز] هست پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضايت و صوابديد يكديگر كودك را [زودتر] از شير بازگيرند گناهى بر آن دو نيست و اگر خواستيد براى فرزندان خود دايه بگيريد بر شما گناهى نيست به شرط آنكه چيزى را كه پرداخت آن را به عهده گرفته ايد به طور شايسته بپردازيد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست (۲۳۳)

 

مورد بعدی سوره آل عمران است که خداوند در مورد دور نکردن عذاب توسط اولاد در صورت کافر بودن بیان می شود .  

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ ﴿۱۰﴾

در حقيقت كسانى كه كفر ورزيدند اموال و اولادشان چيزى [از عذاب خدا] را از آنان دور نخواهد كرد و آنان خود هيزم دوزخند (۱۰)

مورد دیگر سوره نسا است که در یکی از آیات طولانی مسائل مربوط به ارث را به طور کامل بیان می دارد و البته در ادامه آیات بیان می دارد که این احکام از حدود الهی است و عمل به آن واجب می باشد .

 

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱﴾

خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى ‏كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر [دخترى كه ارث مى ‏برد] يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است [و بقيه را پدر مى ‏برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى ‏برد [البته همه اينها] پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى [كه بايد استثنا شود] شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [اين] فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است (۱۱)

وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَى بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ ﴿۱۲﴾

و نيمى از ميراث همسرانتان از آن شما [شوهران] است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند يك چهارم ماترك آنان از آن شماست [البته] پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ اند يا د ينى [كه بايد استثنا شود] و يك چهارم از ميراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشيد و اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم براى ميراث شما از ايشان خواهد بود [البته] پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ ايد يا د ينى [كه بايد استثنا شود] و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مى ‏برند كلاله [=بى‏فرزند و بى‏پدر و مادر] باشد و براى او برادر يا خواهرى باشد پس براى هر يك از آن دو يك ششم [ماترك] است و اگر آنان بيش از اين باشند در يك سوم [ماترك] مشاركت دارند [البته] پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش شده يا د ينى كه [بايد استثنا شود به شرط آنكه از اين طريق] زيانى [به ورثه] نرساند اين است‏ سفارش خدا و خداست كه داناى بردبار است (۱۲)

 

در سوره انعام در سه آیه اولاد به کار رفته و هر سه مورد درباره کشتن اولاد توسط کافران به دلایل خشنودی بتان از راه بی خردی و نادانی و از بیم تنگدستی بیان می دارد .

وَكَذَلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ ﴿۱۳۷﴾

و اين گونه براى بسيارى از مشركان بتانشان كشتن فرزندانشان را آراستند تا هلاكشان كنند و دينشان را بر آنان مشتبه سازند و اگر خدا مى‏ خواست چنين نمیکردند پس ايشان را با آنچه به دروغ مى‏ سازند رها كن (۱۳۷

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿۱۴۰﴾

كسانى كه از روى بى‏ خردى و نادانى فرزندان خود را كشته‏ اند و آنچه را خدا روزيشان كرده بود از راه افترا به خدا حرام شمرده‏ اند سخت زيان كردند آنان به راستى گمراه شده و هدايت نيافته‏ اند (۱۴۰ا

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۵۱﴾

بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم چيزى را با او شريك قرار مدهيد و به پدر و مادر احسان كنيد و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى ‏رسانيم و به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده[اش] نزديك مشويد و نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشد (۱۵۱

 

در سوره اسرا باز سه مورد که مورد اول باز از کشتن اولاد به دلیل ترس از تنگدستی بیان سده و در مورد دیگر خطاب به شیطان در فریب دادن مردم با استفاده از اموال و اولاد بیان شده و مورد سوم مانند سوره آل عمران از سود نداشتن اولاد برای کافران بیان شده است .

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا ﴿۳۱﴾

و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى ‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است (۳۱)

وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا ﴿۶۴﴾

و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده و شيطان جز فريب به آنها وعده نمى‏ دهد (۶۴)

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۱۱۶﴾

كسانى كه كفر ورزيدند هرگز اموالشان و اولادشان چيزى [از عذاب خدا] را از آنان دفع نخواهد كرد و آنان اهل آتشند و در آن جاودانه خواهند بود (۱۱۶)

 

در سوره توبه هم سه مورد بیان شده که دو مورد خطاب به پیامبر ( ص ) است که خداوند به ایشان می گوید اموال و فرزندان کافران تو را به شگفتی نیاورد که این برای عذاب آنهاست و در مورد دیگر هم خطاب به کافران همین مورد را بیان می دارد .

فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ ﴿۵۵﴾

اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نياورد جز اين نيست كه خدا مى‏ خواهد در زندگى دنيا به وسيله اينها عذابشان كند و جانشان در حال كفر بيرون رود (۵۵)

كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۶۹﴾

[حال شما منافقان] چون كسانى است كه پيش از شما بودند آنان از شما نيرومندتر و داراى اموال و فرزندان بيشتر بودند پس از نصيب خويش [در دنيا] برخوردار شدند و شما [هم] از نصيب خود برخوردار شديد همان گونه كه آنان كه پيش از شما بودند از نصيب خويش برخوردار شدند و شما [در باطل] فرو رفتيد همان گونه كه آنان فرو رفتند آنان اعمالشان در دنيا و آخرت به هدر رفت و آنان همان زيانكارانند (۶۹)

 

وَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ ﴿۸۵﴾

و اموال و فرزندان آنان تو را به شگفت نيندازد جز اين نيست كه خدا مى‏ خواهد ايشان را در دنيا به وسيله آن عذاب كند و جانشان در حال كفر بيرون رود (۸۵)

 

در سوره ممتحنه و مجادله نیز مانند سوره آل عمران و اسرا بازسود نداشتن اولاد و اموال بیان می شود .

لَنْ  تَنْفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَفْصِلُ بَيْنَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﴿۳﴾

روز قيامت نه خويشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سود نمى ‏رسانند [خدا] ميانتان فيصله مى‏ دهد و خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست ( ممتحنه۳

لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۱۷﴾

در برابر خداوند نه از اموالشان و نه از اولادشان هرگز كارى ساخته نيست آنها دوزخى‏ اند [و] در آن جاودانه [مى‏ مانند] (۱۷مجادله)

 

در سوره منافقون در یک مورد به مومنان یادآور می شود که اموال و اولاد شما را از یاد خدا غافل نکند و در مورد دیگر موضوعی درباره ایمان زنان به پیامبر بیان می شود .

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿۹﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد [زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نگرداند و هر كس چنين كند آنان خود زيانكارانند (۹)

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۲﴾

اى پيامبر چون زنان باايمان نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند و دزدى نكنند و زنا نكنند و فرزندان خود را نكشند و بچه ‏هاى حرامزاده پيش دست و پاى خود را با بهتان [و حيله] به شوهر نبندند و در [كار] نيك از تو نافرمانى نكنند با آنان بيعت كن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه زيرا خداوند آمرزنده مهربان است (۱۲)

 

در سوره سبا باز به اموال و اولاد را فتنه یا وسیله آزمایش شناخته و در مورد دیگر هم سخن کفار بیان شده که چون مال و اولاد دارند عذاب نمی شوند و جواب سخنشان هم بیان شده است .

وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ ﴿۳۵﴾

و گفتند ما دارايى و فرزندانمان از همه بيشتر است و ما عذاب نخواهيم شد (۳۵)

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۳۶﴾

بگو پروردگار من است كه روزى را براى هر كس كه بخواهد گشاده يا تنگ مى گرداند ليكن بيشتر مردم نمى‏ دانند (۳۶)

 

وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ ﴿۳۷﴾

و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‏ اند پاداش است و آنها در غرفه ‏ها[ى بهشتى] آسوده خاطر خواهند بود (۳۷)

سبا

در سوره انفال نیز مال و اولاد را وسیله آزمایش برشمرده است .

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۲۸﴾

و بدانيد كه اموال و فرزندان شما [وسيله] آزمايش [شما] هستند و خداست كه نزد او پاداشى بزرگ است (۲۸)

انفال

 

در سوره تغابن نیز در یک مورد بیان شده که برخی همسران و اولاد شما دشمنتان هستند و در مورد دیگر هم اموال  و اولاد را مایه آزمایش برشمرده است .

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۴﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد در حقيقت برخى از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمايند از آنان بر حذر باشيد و اگر ببخشاييد و درگذريد و بيامرزيد به راستى خدا آمرزنده مهربان است (۱۴)

إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۵﴾

اموال شما و فرزندانتان صرفا [وسيله] آزمايشى [براى شما]يند و خداست كه نزد او پاداشى بزرگ است (۱۵)

 

در سوره حدید نیز تفاخر به مال و اولاد بیان شده است .

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿۲۰﴾

بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزون‏جويى در اموال و فرزندان است [مث ل آنها] چون مث ل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاك شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست (۲۰)

 

 

 

پنج شنبه 2 آذر 1402برچسب:اموال,اولاد,قرآن مجید,فرزندان,سوره, :: 20:25 :: نويسنده : ابوالفضل

قرآن کریم دارای 114 سوره است که ابتدای 29 سوره حروف مقطعه آمده است و در 24 مورد بعد از حروف مقطعه آیه ای درباره قرآن آمده است . در سوره نسا آیه بعد درباره یگانگی خدا و آیات بعدی باز درباره قرآن می باشد . در سوره مریم در قسمتی از سوره از پیامبران دیگر با عبارت وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ در ابتدای سوره نام می برد . ابتدا حضرت مریم (س) بعد حضرت ابراهیم (ع) وحضرت موسی (ع) و حضرت اسماعیل (ع) و حضرت ادریس (ع)  و در آخر سوره هم با آیه  فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنْذِرَ بِهِ قَوْمًا لُدًّا باز درباره قرآن می گوید . در سوره عنکبوت هم از آیه 45 با ایه اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ چندین آیه درباره قرآن می باشد . در سوره قلم نیز دو آیه پایانی درباره قرآن می باشد . ابتدای 15 سوره : الصافات – الذاريات – الطور – النجم – المرسلات – النازعات – البروج – الطارق – الفجر – الشمس – الليل – الضحى – التين – العاديات – العصر با واو قسم می باشد . ابتدای 10سوره های :  النساء – المائدة -  الحج - الأحزاب – الحجرات – الممتحنة - الطلاق – التحريم – المزمل – المدثر با یا ایها شروع می شود . در ابتدای 7 سوره : الواقعة – المنافقون – التكوير – الإنفطار – الانشقاق – الزلزال – النصر کلمه اذا می باشد . ابتدای 5 سوره: الجن – الكافرون – الإخلاص – الفلق – الناس با کلمه قل می باشد . در ابتدای 5 سوره : الحمد – الأنعام – الكهف – سبأ – فاطر کلمه الحمد می باشد . ابتدای 4 سوره الفتح – نوح – القدر – الكوثر با انا آغاز می شود و در ابتدای بقیه نیز این کلمات می باشد : اتی – ارایت – اقترب – اقرا – الحاقه - الذین - الرحمن– القارعه – الم – الهاکم - براءه - تبارک - تبت - تنزیل - سال  - سبح  - سبحان - يَسْأَلُونَكَ - سوره – عبس – عم – قد – لا - لایلاف – لم – ویل – هل - یسبح

در جدول ابتدای تمام سوره ها آمده است .

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 29 آذر 1397برچسب:قرآن , ابتدا , سوره , حروف مقطعه , قسم, :: 17:39 :: نويسنده : ابوالفضل

فرایند ارزشیابی جهت بررسی میزان تحقق اهداف تعیین شده از سوی هر نهاد امری اجتناب ناپذیر ی باشد و بر این اساس نهادهای مختلف باید بر اساس اهداف تعیین شده ملاک های ارزشیابی از عملکرد پرسنل زیر مجموعه خود را قبل از شروع سال مورد ارزیابی تعیین و با انعقاد قرارداد ارزشیابی حدود انتظارات خود را از افراد تعیین نمایند تا پس از پایان دوره بتوانند میزان تحقق این اهداف و راندمان کار پرسنل را اندازه گیری نمایند . البته اصول کلی ارزشیابی هر ساله توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تبیین گشته و نهادهای مختلف بر اساس اهداف خود و بخشنامه صادره شاخص های ارزشیابی را تعیین نمایند . براین اساس برای هر بخش از پرسنل خود اهداف جداگانه و در نتیجه فرم ارزشیابی جداگانه تنظیم می نمایند .

براین اساس فرم های ارزشیابی در آموزش و پروش شامل چند دسته می شود که عبارتند از مدیران  - کارمندان – کادر آموزشی – کادر خدماتی  که هر کدام شامل شاخه های دیگری می شوند .

فرمهای ارزشیابی تکمیل شده به عنوان نمونه می باشند و شخص ارزشیابی شونده امتیاز کامل را دریافت نموده که مسلما مقداری از شاخص ها و امتیازات تغییر خواهد کرد و همچنین عوامل اختصاصی نوشته شده باید بر مبنای قرارداد اولیه بین ارزشیابی کننده و ارزشیابی شونده باشد و می تواند تغییر کند یا امتیاز هر قسمت تغییر نماید اما باید مجموع امتیاز این قسمت 50 ( و 60 برای نیروهای پشتیبانی ) شود . نکته مهم دیگر سقف تشویقی می باشد که برای مدیر مدرسه 2 امتیاز یعنی 4 تشویقی و برای سایر رده ها هرکدام 2 تشویقی می باشد و مثلا اگر کسی 4 تشویقی مدیر کل داشت فقط 2 تا از آنها مورد قبول است .

نکته دیگر : در صورتی که ارزشیابی کننده امتیاز کامل را در هر یک از شاخص های اختصاصی و یا شاخصهایی که نیاز به ارائه مدرک نمی باشد ، به ارزشیابی شونده ندهد باید در فرمهای ثبت شاخص های مستمر عملکرد ایشان درج نموده باشد و به اطلاع ارزشیابی کننده رسانده باشد .

نمونه فرم تکمیل شده نیروهای خدماتی ( خدمتگزار )



ادامه مطلب ...

فرایند ارزشیابی جهت بررسی میزان تحقق اهداف تعیین شده از سوی هر نهاد امری اجتناب ناپذیر ی باشد و بر این اساس نهادهای مختلف باید بر اساس اهداف تعیین شده ملاک های ارزشیابی از عملکرد پرسنل زیر مجموعه خود را قبل از شروع سال مورد ارزیابی تعیین و با انعقاد قرارداد ارزشیابی حدود انتظارات خود را از افراد تعیین نمایند تا پس از پایان دوره بتوانند میزان تحقق این اهداف و راندمان کار پرسنل را اندازه گیری نمایند . البته اصول کلی ارزشیابی هر ساله توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تبیین گشته و نهادهای مختلف بر اساس اهداف خود و بخشنامه صادره شاخص های ارزشیابی را تعیین نمایند . براین اساس برای هر بخش از پرسنل خود اهداف جداگانه و در نتیجه فرم ارزشیابی جداگانه تنظیم می نمایند .

براین اساس فرم های ارزشیابی در آموزش و پروش شامل چند دسته می شود که عبارتند از مدیران  - کارمندان – کادر آموزشی – کادر خدماتی  که هر کدام شامل شاخه های دیگری می شوند .

فرمهای ارزشیابی تکمیل شده به عنوان نمونه می باشند و شخص ارزشیابی شونده امتیاز کامل را دریافت نموده که مسلما مقداری از شاخص ها و امتیازات تغییر خواهد کرد و همچنین عوامل اختصاصی نوشته شده باید بر مبنای قرارداد اولیه بین ارزشیابی کننده و ارزشیابی شونده باشد و می تواند تغییر کند یا امتیاز هر قسمت تغییر نماید اما باید مجموع امتیاز این قسمت 50 ( و 60 برای نیروهای پشتیبانی ) شود . نکته مهم دیگر سقف تشویقی می باشد که برای مدیر مدرسه 2 امتیاز یعنی 4 تشویقی و برای سایر رده ها هرکدام 2 تشویقی می باشد و مثلا اگر کسی 4 تشویقی مدیر کل داشت فقط 2 تا از آنها مورد قبول است .

نکته دیگر : در صورتی که ارزشیابی کننده امتیاز کامل را در هر یک از شاخص های اختصاصی و یا شاخصهایی که نیاز به ارائه مدرک نمی باشد ، به ارزشیابی شونده ندهد باید در فرمهای ثبت شاخص های مستمر عملکرد ایشان درج نموده باشد و به اطلاع ارزشیابی کننده رسانده باشد .

فرمهای تکمیل شده کادر آموزشی :

الف - فرم تکمیل شده آموزگار

ب – فرم تکمیل شده هنر دبیر

ج - فرم تکمیل شده هنر آموز

همچنین در ادامه مطلب فرمهای تکمیل شده را به صورت فایل word و قابل ویرایش می توانید مشاهده نمایید .



ادامه مطلب ...

نام بيست و هفت پيامبراز پیامبران الهي که معروفند، در قرآن مجيد ذكر شده از این بین نام حضرت عزیر فقط یکبار که البته داستان مردن و زنده شدن او در قرآن در آیه 259 سوره بقره بدون نام بردن از او بیان شده و در آیه 30 سوره توبه نیز نام او آورده شده که یهود او را پسر خدا می دانستند و چند پیامبر نامشان دوبار در قران آمده از جمله حضرت ادریس که در آیه 56 سوره مریم و آیه 85 سوره انبیا نام ایشان ذکر شده و حضرت طالوت (ع) که در آیات 247 و 249 سوره بقره ماجرای مبارزه او با جالوت آمده است و حضرت ذاالکفل (ع) که در آیه 85 سوره انبیا و آیه 48 سوره صاد نام ایشان آمده است  و حضرت الیاس که در آیه 123 سوره صافات و آیه 85 سوره انعام نامشان آمده و حضرت الیسع ( ع) در آیه 86 سوره انعام و آیه 48 سوره صاد نامشان آمده است . تکرار نام بقیه پیامبران در جدول زیر آمده است . نام برخی پیامبران به جز اسم خاص آن پیامبر به معنای دیگر هم به کا برده شده مانند هود که 10 بار در قرآن آمده و 7 بار منظور حضرت هود و 3 بار به معنای قوم یهود آمده است . یا صالح که 132 بار در قرآن آمده و فقط 9 بار به نام حضرت صالح اشاره دارد و بقیه به معنی عمل نیک می باشد .یا آدم که 25 بار در قرآن آمده و 9 بار به فرزندان آدم و 16 بار به حضرت آدم اشاره دارد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 27 دی 1396برچسب:پیامبر , قرآن , موسی , آدم , مریم, :: 22:40 :: نويسنده : ابوالفضل

ماجرای حضرت سلیمان علیه السلام در چندین سوره از قرآن بیان شده که عبارتند از :

سوره بقره آیه 102 که درباره هاروت و ماروت و ساحری می باشد .

سوره نسا آیه 163 وحی کردن به پیامبران از نوح و بعد از او که سلیمان هم می باشد

سوره انعام آیه 84 که درباره پیامبران نسل حضرت ابراهیم است .

سوره انبیا آیات 78 تا 82 که درباره قضاوت حضرت سلیمان و نیز دادن حکمت به سلیمان و داوود و رام کردن باد برای سلیمان و همچنین خدمت شیاطین به سلیمان می باشد .

سوره نمل آیات 15 تا 44 که عطا کردن علم و دانش به سلیمان و دانستن زبان پرندگان و بعد ماجرای سلیمان و مورچه و همچنین ماجرای ملکه سبا به طور کامل می باشد .

سوره سبا آیات 12 تا 14 درباره رام ساختن باد و جن و ذوب معادن مس و در پایان ماجرای فوت سلیمان و موریانه خوردن عصای او می باشد .

سوره صاد آیات 30 تا 40 که در این آیات به داوود اشاره می شود و بعد ماجرای تماشای گله اسب ها در هنگام غروب توسط سلیمان و بعد ماجرای دیدن جسد بر تخت سلیمان و توبه سلیمان و در نهایت چیزهایی که به سلمان داد مانند رام کردن باد و خدمت شیاطین



ادامه مطلب ...
دو شنبه 11 دی 1396برچسب:سلیمان , هدهد , صبا , داوود , قرآن , مورچه , , :: 22:0 :: نويسنده : ابوالفضل

 ماشین حساب ویندوز

ماشین حساب بری بیشتر کاربران تنها هنگام محاسبه چهار عمل اصلی ریاضی کاربرد دارد در حالیکه قابلیتهای زیادی دارد .
با باز کردن ماشین حساب
سه سربرگ  view   و edit   و  help   قابل مشاهده است که سربرگ view  دارای چندین گزینه
می باشد

  که در سه قسمت قرار دارند در قسمت اول نوع ماشین حساب که برای چه کاری قصد استفاده از آن را داریم مشخص شده و دارای 4 گزینه می باشد که عبارتند از :  standard   که عملیات متعارف را انجام می دهد که بیشتر همان 4 عمل اصلی می باشد. scientific       که به ماشین حساب مهندسی معروف است و عملیات علمی را محاسبه می کند و می توان محاسبات مثلثاتی یا به توان رساندن اعداد و یا محاسبه جذر اعداد در ریشه های مختلف و ... را محاسبه نمود . گزینه دیگر Programmer  می باشد که برنامه نویسی است و براساس گزینه انتخابی عملیات محاسباتی را براساس زبان ماشین بیان می دارد و وضعیت  64بیت را در هنام محاسبات نشان می دهد . و همچنین می توان برای تبدیل اعداد در مبناهای مختلف که شامل مبنای 16 و مبنای 10 و مبنای 8 و مبنای 2 می باشد را به هم تبدیل نمود .

لطفا برای مشاهده بقیه به ادامه مطلب مراجعه فرمایید .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 17 مرداد 1396برچسب:محاسبه , ماشین حساب,ویندوز, تبدیل, :: 20:17 :: نويسنده : ابوالفضل

اثر زه  كشي در جلوگيري از شوره زار شدن زمين .

زمينهاي زراعي در اثر برخي عوامل تبديل به شوره زار مي گردند كه از مهمترين آنها نفوذ نمك از لايه هاي پايين به لايه رويي خاك و يا آبياري با آب شور مي باشد . البته عواملي در ميزان اثر اين دو تاثير گذار مي باشند . يكي از اين عوامل زه كشي خاك است كه با انجام يك آزمايش طريقه تاثير آنرا بر ميزان شور شدن خاك مشاهده مي نماييم .

براي انجام اين آزمايش دو ظرف هم اندازه (مانند دو ليوان يكبار مصرف ) را انتخاب مي نماييم و درته يكي از ظرفها چند سوراخ ايجاد مي كنيم و ظرف ديگر را سالم مي گذاريم و بعد به مقدار مساوي در هر ليوان نمك مي ريزيم (حدود يك تا دو قاشق ) و روي نمكها به اندازه مساوي خاك مي ريزيم . ليوانها را در يك مكان كه حرارت و نور خورشيد به يك اندازه به هردو برسد قرار مي دهيم و آنها را هر روز يكبار با مقدار مساوي آبياري مي نماييم . پس از يك هفته وضعيت دو ليوان را بر رسي مي نماييم . مشاهده مي نماييم ليواني كه ته آن سوراخ بود بيشتر نمك را از راه همان .....

         

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 20 خرداد 1395برچسب:زه كشي , زمين , كشاورزي , آزمايش , نمك, :: 23:49 :: نويسنده : ابوالفضل

براي ارسال دعوت نامه و يا تقدير نامه و غيره به چندين نفر مي توان از تب  mailings در نرم افزار ورد استفاده نمود . براي اينكار ابتدا متن مورد نظر را آماده مي نماييم و همچنين اسامي افرادي كه قصد داريم براي آنها دعوت نامه و يا تقدير نامه و غيره ارسال نماييم را با اطلاعاتي از آنها كه در دعوت نامه لازم داريم در يك فايل اكسل وارد مي نماييم . بعد به تب  mailings رفته آنرا انتخاب مي نماييم ودر تب  select recipients  گزينه use existing list   را انتخاب مينماييم . با انتخاب اين گزينه در تبي كه باز مي شود ، فايل حاوي ليست افراد را پيدا نموده و با دابل كليك بر آن تب بعدي كه آدرس  sheet مورد نظر كه به صورت پيشفرض 1 sheet مي باشد باز مي شود كه اگر ليست اسامي در sheet ديگري بود بايد در اين قسمت sheet مورد نظر را انتخاب نماييم . و عمليات را ok نماييم .

  



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 اسفند 1394برچسب:دعوت نامه , لوح تقدير , اكسل , ميلينگ , فايل, :: 16:30 :: نويسنده : ابوالفضل

براي اجراي تغييرات روي چند عكس به طور همزمان مي توان از برنامه   Microsoft office picture manager استفاده نمود . براي اينكار مي توانيم عكسهايي كه قصد انجام تغيير بر آنها را داريم در يك پوشه قرار دهيم و بعد يكي از عكسها را با كليك راست بر آن و رفتن به تب   open with  و گزينه  Microsoft office pictior manager  عكس را باز نماييم .  سپس حالت نمايش عكسها را    thumbnail wievانتخاب مي نماييم در اين حالت همه تصاوير به صورت كوچك ديده مي شوند . در اين حالت همه تصاويري كه قصد داريم تغيير واحدي روي آنها انجام دهيم را انتخاب مي نماييم و بعد سراغ گزينه edit pictures مي رويم  .

    

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

گياه خارشتر

گياه خارشتر كه هم خواص دارويي دارد و هم در مزارع و باغات به عنوان علف هرز شناخته مي شود . اين گياه به دليل اينكه ريشه هاي طويلي داشته و گاهي ريشه هاي آن در عمق 10 متري هم ديده شده در برابر كم آبي و نيامدن باران بسيار مقاوم مي باشد و نيز براي مبارزه با آن نيز به همين دليل ريشه زياد ، مبارزه با آن خيلي سخت است و از جمله علفهاي هرزي است كه كشاورزان را دچار مشكل مي نمايد . اين گياه در بيابانها رشد خيلي زيادي ندارد و حتي وقتي براي مدتي باراني نبارد خبري از رويش برگ كه معمولا در بهار برروي گياه سبز مي شوند نيست . اما اگر باران ببارد و يا در زمينهاي كشاورزي كه آبياري مي شوند به سرعت رشد كرده و ساقه هاي آن نيز پر از برگ مي شوند . اين علف هرز گذشته از مزاحمتهايي كه براي رشد گياهان مزرعه و يا باغ ايجاد مي كند به دليل داشتن خارهاي فراوان رسيدگي به گياهان به وسيله كشاورزان را نيز مشكل مي نمايد و براي كارهايي مانند وجين كردن و يا جمع آوري محصول باعث آزار كشاورزان مي گردد . در مزارع نعناع و يونجه اگر با دست محصول بريده شود باعث اذيت زياد مي شوند و ....            
                  

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:خارشتر , ترنگبين , علف هرز, مزرعه , باغ , تنگ طه, :: 21:49 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - مطابق شكل زير

        

2 - مطابق جدول زير

ظرفها

اول

دوم

سوم

چهارم

پنجم

ششم

هفتم

هشتم

نهم

دهم

30

 

 

 

 

 

 

 

 

26

26

20

16

16

19

19

15

15

18

18

18

20

3

 

3

0

1

1

3

0

2

2

2

4

4

1

1

0

4

2

2

0

4

2

 

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:سرگرمي هاي فكري,رياضي,شير,ربا,مجذور,شهر, :: 17:20 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - روي يك برگ كاغذ دايره اي رسم نموده ايم و مطابق شكل 8 مربع داخل آن رسم نموده ايم . مي خواهيم با سه برش مستقيم قيچي اين دايره را به 8 قسمت تقسيم نماييم به طوري كه در هر قسمت يك مربع قرار گيرد . (البته لازم نيست مساحت همه قسمتها مساوي باشد .)

                 

2 - آرش مقداري انار خريد و 36000 تومان بهاي آن را پرداخت . او سپس انارها را به قيمت هر كيلوگرم 16000 تومان فروخت و به اندازه قيمت خريد 10 كيلوگرم انار هم سود كرد . آرش در ابتدا چند كيلو انار خريده است ؟ (قيمت هر كيلوگرم انار مضربي از 100 مي باشد )

3 - فريبرز هنگام مرگ وصيت نمود 5 گاوي كه دارد بين 7 فرزندش به صورت مساوي تقسيم گردد . چون نمي شد 5 گاو را به 7 قسمت مساوي تقسيم نمود ، 5 گاو را 5 فرزند او برداشتند و هر كدام مبلغ 700000 تومان را به دو فرزند ديگر دادند تا سهم همه از ارث برابر شود . قيمت هر گاو چه مقدار بوده است ؟ هر فرزند چند تومان ارث گرفته است ؟

4 - فاصله دو شهر الف و ب 1200 كيلومتر است سينا و نيما با اسب خود از شهر الف به طرف شهر ب حركت مي نمايند .  اسب سينا قوي بوده و در روز اول 90 كيلومتر و در روزهاي بعد هم هر روز 5 كيلومتر بيشتر از روز قبل مي پيمايد . اسب نيما ضعيف بوده و در روز اول 70 كيلومتر و در روزهاي بعد كه ضعفش بيشتر نمايان مي شود هر روز 5 كيلومتر كمتر از روز قبل مي پيمايد . سينا به محض رسيدن به شهر ب باز مي گردد تا به نيما برسد . در چه فاصله اي از شهر ب آنها به هم مي رسند ؟



ادامه مطلب ...

دور يك توپ پينگ پنگ به قطر 4 سانتي متر يك بند كشيده ايم و دور كره زمين به قطر 12756 كيلومتر نيز يك بند فرضي در نظر مي گيريم ، مي خواهيم به هركدام از اين بندها 80 متر ديگر اضافه نماييم ، حال ببينيم فاصله اي كه بند با توپ پينگ پنگ و زمين مي گيرد چقدر است و آيا يك فرد مي تواند از اين فاصله عبور نمايد يا نه ؟ در مورد توپ پينگ پنگ كه قطعا جواب مثبت است . اما درباره كره زمين به نظر شما شخص مي تواند عبور نمايد يا نه ؟

براي ديدن جواب به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 22 ارديبهشت 1394برچسب:كره زمين,توپ پينگ پنگ ,قطر,محيط,اختلاف,دايره, :: 18:9 :: نويسنده : ابوالفضل

در قسمتهاي قبل بعد از انجمن مرغان هرمرغي بهانه اي براي نرفتن مي آورد و هدهد هم جواب او را مي داد كه چهار پرنده بلبل ، طوطي ، طاووس و بط سخنان خود را گفتند و جواب شنيدند . پرنده بعدي كبك مي باشد .

کبک بس خرم خرامان در رسید     سرکش و سرمست از کان در رسید

سرخ منقاروشی پوش آمده       خون او از دیده در جوش آمده

كبك در كلام عطار تمثيلي از افراد مال اندوز است . و كبك بيان مي دارد كه عشق به گوهر يا همان ماديات او را بس است و او به دليل وابستگي به گوهر نمي تواند به سيمرغ برسد .

عشق گوهر آتشی زد در دلم       بس بود این آتش خوش حاصلم

كبك مي گويد براي به دست آوردن گوهر من بر سنگ مي خوابم و سنگ مي خورم تا بتوانم گوهر را به دست آورم .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:كبك,هماي,منطق الطير,حافظ,عطار,مولانا,طاووس, :: 12:59 :: نويسنده : ابوالفضل

گياه اشك تمساح

گياهي از خانواده كراسولاسه ها مي باشد كه نامهاي متفاوتي دارد . به دليل رنگ و شكل برگها كه تمساح را به ياد مي آورد و نيز بوته هاي ريزي كه در لبه اين برگها مي رويد و آنرا شبيه اشك تمساح مي كند به اشك تمساح معروف است . گلهاي اين گياه عجيب شبيه لوستر وارونه مي باشد و در چند طبقه قرار مي گيرد به همين دليل به آن گل لوستري يا گل طبقاتي هم مي گويند . چون روي برگها گياهان جديد به وجود آمده و به محض جدا شدن و روي خاك قرار گرفتن به گياه جديد تبديل مي شود به آن مادر هزاران گويند و همچنين اشك عروس و بريوفيلوم و نامهاي ديگر هم دارد .

        

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 1 ارديبهشت 1394برچسب:اشك تمساح,گل طبقاتي,گياه,اشك عروس,شاخه, :: 20:9 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - در شكل زير يك دايره و يك مثلث و يك مربع را چنان رسم نماييد كه خصوصيات زير را داشته باشند .

16 درصد ارقام فقط در دايره 12 درصد فقط در مثلث و 12 درصد در دايره و مثلث و 12 درصد در مربع و مثلث 20 درصد در هر سه شكل و 28 درصد خارج از سه شكل باشند .

 

2  -  121 انار داريم كه آنها را در سه سبد به اين ترتيب قرار داده ايم :

سبد اول 9 تا از سبد دوم بيشتر و سبد سوم نيز از ثلث سبد اول و دوم 3 تا كمتر در هر سبد چند انار گذاشته ايم ؟

3 - فردي 52 ساله داراي سه فرزند است كه اولي 9 ساله و دومي 12 ساله و سومي 15 ساله مي باشند . پس از چند سال مجموع سن هر سه فرزند برابر سن پدرشان مي شود ؟

4 - تعداد 19 تيله قرمز و 54 تيله آبي و 76 تيله زرد و 9 تيله سبز كه همه به يك اندازه و مانند هم هستند درون ظرفي در جاي تاريك ريخته ايم . حداقل چند تيله برداريم كه مطمئن باشيم دو تيله همرنگ برداشته ايم ؟

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 7 اسفند 1393برچسب:سرگرمي رياضي,ارقام,مجموع,تيله,حساب, :: 22:3 :: نويسنده : ابوالفضل

گل ختمي

در روستاي تنگ طه چندين نوع گل ختمي وجود دارد . بهترين نوع گل ختمي ، ختمي كوهي مي باشد كه داراي بوته اي به ارتفاع حدودا 40 سانتي متر بوده و برگهاي پهن با رنگ سبز كم رنگ بوده و برگها پوشيده از كركهاي ريز مي باشند و گلها نيز سفيد رنگ بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شكل قيف مانند بوده و داراي 5 گلبرگ مي باشند .اين نوع گل ختمي داراي خواص بيشتري نسبت به انواع ديگر دارد . اين گل خودرو بوده و در هر زميني احتمال رويش دارد و نسبت به كم آبي هم مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد و دوره گل دهي آن نيز معمولا اواخر تابستان مي باشد . اما به دليل خودرو بودن تعداد گلهاي آن زياد نمي باشد . اگر گلها چيده نشوند تخمها به صورت دايره اي درون تخمدان مي رسند كه تخمها نيز به صورت استوانه اي پهن و باريك با اطراف بر آمده و كنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سياه به وجود مي آيند . گل ختمي گياهي چند ساله مي باشد .

          

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

گياهان دارويي روستاي تنگ طه (خار انزرتين )

گياه انزرتين كه در مناطق مختلف نامهاي متفاوتي دارد . در جنوب فارس به آن انزرتين گويند و نامهاي ديگر آن در جاهاي ديگر انزروت ،كحل فارسي ، كنجيره و گالبانه و چندين نام ديگر مي باشد . گياهي است كه در مناطق مختلف فارس مي رويد و معمولا بين 1 تا 2 متر ارتفاع دارد . از ويژگي هاي جالب اين گياه كه به صورت درختچه مي باشد اين است كه اين گياه در فصل تابستان كه معمولا بارندگي كم است به استراحت مي پردازد و معمولا برگهاي آن مي ريزد و در فصل پاييز با سرد شدن هوا و بارندگي كم كم برگهاي گياه سبز شده و گياه فعاليت خود را آغاز مي نمايد

                     

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 24 آذر 1393برچسب:گياهان دارويي,تنگ طه,انزروت,صمغ,بهار, :: 21:8 :: نويسنده : ابوالفضل

سنگها از كاني ساخته شده اند . كاني يعني چيزي كه از كان يا معدن به دست مي آورند و چون در قديم سنگها را از معدن به دست آورده و همانگونه مصرف مي نمودند به آنها كاني مي گفتند . برخي سنگها از يك نوع كاني و برخي از چند نوع كاني ساخته شده اند .

سنگها از جهات مختلف با هم فرق دارند . كلا سنگها از نظر نحوه تشكيل شدن سه دسته هستند . سنگهاي آذرين كه محصول فعاليتهاي آتشفشاني بوده و معمولا در مناطقي كه فعاليت آتشفشاني باشد ، پيدا مي شوند مانند سنگ پا. سنگهاي رسوبي كه حدودا در همه جا يافت مي شوند و از رسوب گل ولاي رودها و بعد فعاليتهاي سنگ سازي به وجود مي آيند مانند سنگ آهك . و دسته سوم سنگهاي دگرگون شده كه از تغيير سنگهاي رسوبي و آذرين بر اثر برخي عوامل مانند فشار و گرماي زياد و يا عوامل شيميايي به وجود مي آيند مانند الماس .    

          

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
شنبه 15 آذر 1393برچسب:فرسايش سنگها,كاني,گياهان,آهن,آتشفشاني, :: 20:11 :: نويسنده : ابوالفضل

واكنش جالب لارو حشره به لمس شدن به وسيله انسان

لطفا براي مشاهده به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
شنبه 15 آذر 1393برچسب:واكنش , حشره,لارو,جالب,انسان, :: 11:26 :: نويسنده : ابوالفضل

هندوانه ماري ( ابوجهل )

گياهي كه داراي نامهاي فراوان مي باشد . آنرا هندوانه ابوجهل ،هندوانه ماري ( درتنگ طه )، حنظل ، شپله ، خيار تلخ ، خربزه روباه و خرزهره (در كرمان) مي نامند . گياهي است مانند هندوانه و تفاوتش با هندوانه معمولي در اندازه برگها و رنگ برگها و نيز اندازه ميوه مي باشد . برگهاي هندوانه ابوجهل از هندوانه معمولي كوچكتر مي باشد همچنين سطح برگ نيز پوشيده از كركهاي ريزي زيادي مي باشد و رنگ برگ در هندوانه معمولي روشن تر از هندوانه ابوجهل مي باشد .

  

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 9 آذر 1393برچسب:هندوانه حنظل,تنگ طه,قند خون,خارش پوست,بيابان, :: 17:55 :: نويسنده : ابوالفضل

چند عكس از زيبايي هاي طبيعت را در اين قسمت گذاشته ام اميدوارم از ديدن عكسها لذت بريد .

كوه زيباي گوش شير

اين كوه بلندترين كوه روستاي تنگ طه مي باشد و دليل انتخاب اين نام براي آن هم شكل آن مي باشد كه مانند سر يك شير بوده و دو گوش آن نيز بر بالاي آن قرار دارد .

                  

لطفا براي ديدن بقيه عكسها به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:گوش شير,طبيعت تنگ طه,آگاو,عجيب,عكس طبيعت, :: 18:42 :: نويسنده : ابوالفضل

طرز تهيه مرباي انار

براي تهيه مرباي انار معمولا از انار شيرين استفاده مي كنند كه اگر انار شيرين داراي دانه هاي قرمز رنگ باشد ، مرباي خوشرنگي به دست مي آيد اما از انواع ديگر انار هم طبق ذائقه فرد مصرف كننده استفاده مي گردد . چنانچه برخي افراد از انار ميخوش و برخي حتي از انار ترش براي اينكار استفاده مي نمايند .

     

طرز تهيه :  ....

لطفا براي آشنايي با طرز تهيه مربا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:مرباي انار,دانه ,مخلوط,ادويه جات , تنگ طه, :: 23:47 :: نويسنده : ابوالفضل

در آغاز كتاب عطار بعد از ستايش خدا و نعت پيامبر اكرم به بيان داستان سير و سلوك مي پردازد . در قسمت اول مجمع مرغان را مي گويد . در اين قسمت ابتدا به تعريف از هدهد كه در داستان او نقش پير و مرشد را در طريقت برعهده دارد ، تعريف مي كند و چند خصوصيت او را بيان مي دارد كه يكي از مهمترين خصوصياتي كه بايد هدهد به عنوان پير و مرشد برعهده داشته باشد رازداري مي باشد.

    « تا صاحب سر سليمان آمدي       از تفاخر تاجور زان آمدي

    ديو را در بند و زندان باز دار         تا سليمان را تو باشي راز دار»

بعد به تعريف از چند پرنده ديگر مي كند و هركدام را نيز به خصوصيتي از يك پيامبر دعوت مي نمايد او از طوطي با اشاره به آتش نمرود و ابراهيم ، كبك بااشاره به ناقه صالح ، باز و ماجراي غار و پيامبر اكرم (ص) ، دراج و اشاره به حضرت عيسي ، عندليب و اشاره به آواز داود ، طاووس و اشاره به ماجراي مار و حضرت آدم و ........

لطفا براي ديدن بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:هدهد,طوطي,بلبل,پرنده,گدا ,دختر, :: 1:34 :: نويسنده : ابوالفضل

عطار ابتدا به ستايش خداوند پرداخته و قدرت او در آفرينش را مي ستايد . البته ستايش پروردگار در ابتداي بيشتر آثار عطار وجود دارد و عطار ابتدا به ستايش پروردگار مي پردازد و بعد هم نعت پيامبر گرامي را مي آورد و معمولا بعد از آن هم نعت چهار خليفه را مي آورد .

 در قسمتي ديگر به عنوان بيان قدرت پروردگار به بيان گوشه اي از معجزات و حوادث زندگي چند تن از پيامبران اشاره اي مي كند . به طوريكه اگر كسي با داستان آنها آشنا نباشد چيزي از آن نمي فهمد . اما چون به ماجراهاي زيادي اشاره مي كند كسي كه با زندگي پيامبران آشنا باشد مقدار زيادي از سرگذشت آنان را با خواندن چند بيت مرور مي كند .مانند :

در نگر اول كه با آدم چه كرد         عمرها با وي در آن ماتم چه كرد

باز بنگر نوح را پايان كار            تا چه برد از كافران سالي هزار

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:معجزات,حوادث,پيامبر,عيار ,خليفه, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

برگها نيز از تنوع فراوان برخوردارند . به طور كلي كار برگ بيشتر غذاسازي مي باشد . اما برخي برگها كارهاي ديگري را انجام مي دهند . مثلا در كاكتوسها معمولا ساقه گياه داراي كلرفيل بوده و عمل غذاسازي را انجام مي دهد و برگها بسيار كوچك شده و معمولا به صورت خار در آمده اند تا وظيفه محافظت از ساقه را انجام دهند . در برخي گياهان نيز برخي برگها بسيار نازك شده و به پيچك تبديل شده اند تا گياه بتواند با پيچيدن آنها دور چيزهاي مختلف ساقه ها را گسترش دهد .

برخي برگها نيز وظيفه حفاظت از ديگر برگها را بر عهده دارند مانند برگهاي رويي پياز خوراكي و نيز برگهاي ساقه هاي زيرزميني مانند چمن و غيره كه فاقد سبزينه بوده و براي حفاظت برگهاي ديگر يا ساقه به وجود مي آيند .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:برگ گياهان,جفتي,نعناع,بارهنگ مواد غذايي,توت فرنگي, :: 17:48 :: نويسنده : ابوالفضل

گل يكي از اندامهاي گياه مي باشد كه معمولا در مقطعي از زندگي گياه بر روي گياه ظاهر شده و پس از اتمام كار خود نيز به ميوه و دانه تبديل مي گردد . بنابراين گل را معمولا هميشه نمي توان بر روي گياه مشاهده نمود . البته همه گياهان هم گل ندارند و گل مختص گياهان دانه دار و آن هم نهاندانگان مي باشد . گياهان مخروط دار مانند كاج و سرو كه به آنها بازدانگان گويند نيز گل ندارند . گياهاني كه دانه ندارند مانند جلبكها و سرخسها و خزه ها هم كه به دليل نداشتن دانه نيازي به رويش گل هم ندارند .

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 31 مرداد 1393برچسب:گل,دارو,انار,چتر,آگاو,ديهيم, :: 1:33 :: نويسنده : ابوالفضل

در سال 1654 ميلادي در شمال انگليس طوفان شديدي به وقوع پيوست كه درختان زيادي را از ريشه كند . در روزهاي بعد يكي از روستائيان كه از جنگل مي‌گذشت مشاهده نمود كه درخت بلوط تنومندي كه هر روز در سايه اش مي نشسته و صبحانه مي خورده شكسته و از انتهاي آن تكه هاي سياه رنگي خارج شده است . او كه بسيار ناراحت شده بود تكه هاي سياه رنگ را .... لطفا بقيه را در ادامه مطلب مشاهده نماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:مداد , كنته , طراحي , نقاشي , ميكروب, :: 12:9 :: نويسنده : ابوالفضل

بت پرستي داراي تاريخ خيلي دقيقي نيست امااگر قطعات تاريخ و سخنان گذشتگان را كنار هم بگذاريم مي توانيم  حدوداً با اين تاريخ آشنا گرديم . در ادامه چندين سخن را درباره پيدايش بت پرستي يا بتهاي معروف تاريخ با هم مرور مي كنيم :  .....    لطفا به ادامه مطلب رجوع نماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:بت , نوح , مجسمه , شيطان , روايات, آدم, :: 18:35 :: نويسنده : ابوالفضل

شهر مکه برای اعراب از دیر باز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . به دلیل قرار گرفتن خانه کعبه در این شهر رفت و آمد مردم به اینجا برای زیارت ، زیاد بود و به طبع رفت و آمد ، بازرگانی نیز رونق خوبی داشت و بسیاری از کاروانهای بازرگانی............  لطفاً به ادامه مطلب رجوع کنید .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:مکه,اعراب,بنی هاشم,پیامبر,کعبه,اسماعیل, :: 1:42 :: نويسنده : ابوالفضل

زمانی که حضرت ابراهیم بتها را شکست مردم شهر تصمیم گرفتند او را به خاطر اهانت به بتهایشان در آتش بیندازند . پس آتش بزرگی فراهم آوردند تا او را با منجنیق در آتش اندازند . در این زمان جبرئیل نزد ابراهیم آمد و او را از ماجرا با خبر نمود و گفت آیا کمکی .......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:ابراهیم,جبرئیل,آتش,نمرود,منجنیق, :: 19:43 :: نويسنده : ابوالفضل

گل محمدی که بیشتر در روستاهای لایزنگان و نوایگان و تنگ طه برداشت می شود بیشتر به صورت دیم و در تنگ طه و قسمتی از لایزنگان به صورت آبی می باشد البته این گیاه به آب چندانی نیاز ندارد و معمولا کشاورزان زمینهای نامرغوب خود را به این گیاه اختصاص می دهند .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:گلاب,معالجه,روماتیسم,سینه,تنگ طه, :: 11:46 :: نويسنده : ابوالفضل

دختر یکی از بزرگان از اسب به زمین افتاد و باسنش در رفت . در شهر طبیب زنی وجود نداشت که باسن دختر را جا بیندازد . از طرفی چون دختر خیلی پایبند به اصول مذهبی اش بود اجازه نمی داد مردی به باسنش دست بزند و........ بقیه در ادامه



ادامه مطلب ...
دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:طبیب,گاو,فربه,باسن,دختر,پاهای دختر, :: 1:9 :: نويسنده : ابوالفضل

برای اینکار باید کاملاًمراقب باشید .

ابتدا در بطری را سوراخ می کنیم و یک لوله خودکار یا نی نوشابه از آن عبور داده و آنرا با چسب محکم می کنیم  رنگ قرمز را در سرکه حل می کنیم بعد روی میز آزمایش را بقیه در ادامه

 



ادامه مطلب ...
جمعه 16 دی 1390برچسب:بطری,آتشفشان,مشاهده,فواره,آزمایش, :: 1:52 :: نويسنده : ابوالفضل

مال هم مایه سربلندی و آسایش است  و هم سبب خواری و پریشانی . اگر به آیین خرد صرف شود آفریننده شادی و برآورنده نام نیک است  اما اگر بنهند و نخورند یا چنانکه باید بکار نبرند بهای سنگ و گوهر شاهوار یکی است . بزرگمهر حکیم

برترين دانش ها يزدان پرستي است . بزرگمهر حکیم



ادامه مطلب ...
شنبه 5 آذر 1390برچسب:فردوسی,بزرگمهر,حکیم,جوان,افسانه,خرد,هدیه, :: 23:21 :: نويسنده : ابوالفضل

شيخ يحيى انصارى شيرازى متخلّص به «شیخ اشراق»، فرزند شيخ محمّد انصارى، در شب نيمه ماه مبارك رمضان (برابر با سال 1306) در روستاى  تاریخی نوايگان ديده به جهان گشود.

او فرزند شيخ محمّد بن شيخ زكريا(نصيرالاسلام) مي باشد كه در زمان حكومت قاجارها و در هنگامي كه بهائيان در شهر ني ريز و اطراف به آزار شيعيان مشغول بودند به مبارزه با آنان پرداخت . نسب خاندان انصاري در نوايگان و تنگ طه به جابر بن عبدالله انصارى (صحابى بزرگ پيامبر(صلى الله عليه وآله)) مى رسد. بيشتر افراد خاندان انصاري از عالمان و بزرگان عصر خويش .... لطفا بقيه را در ادامه مطلب مطالعه فرماييد .

 




ادامه مطلب ...
شنبه 28 آبان 1390برچسب:شيخ اشراق,نوايگان,تنگ طه,انصاري,شيخ زكريا, :: 18:59 :: نويسنده : ابوالفضل


            کریم جان ! چگونه رفتنت را باور کنیم در حالیکه ذره ذره ی وجودمان به بودن در کنارت عادت کرده بود ؟ چگونه می توانیم باور کنیم که دیگر سنگ صبورمان پای درد دلهایمان نمی نشیند و تسلی خاطرمان نخواهد شد ؟ چه کسی جای تو را در دلهای آکنده از دردمان پر خواهد نمود ؟ چگونه می توانیم به فرگ برگردیم در حالیکه جای جای این جاده خاطرات با تو بودن را در دلمان زنده می کند و داغ ما را تازه می گرداند ؟

       کریم جان ! اگر جواب ما را نمی دهی لااقل گریه های حمید و سعید و سارایت را جواب بده . آنها که هنوز منتظر دستان پر از مهر و محبّت و آغوش گرم تواند .

       کجایی تا ببینی سارا کوچولویت هر روز برایت زنگ می زند تا در برگشت برایش عروسک و یا چیزهای دیگر بخری و در آخر هم با گریه می گوید : «  بابا جون اگه عروسک گیرت نمی آد خودت برگرد من خودتو می خوام آخه خیلی دلم برات تنگ شده می دونی چند روزه رفتی سفر ؟ » سعیدت را ببین چه آرام شده او دیگر شیطنت نمی کند حتی کمتر به کوچه می رود تا تو از او راضی باشی و پیشش برگردی .

       حمیدت را ببین که در گوشه ای می نشیند و به آوای دل انگیز کلام وحی گوش جان می سپارد تا روحت از نو گلی که پروراندی راضی و خشنود گردد . گویی او کم کم دارد رفتنت را و یتیمی و درماندگی خود را باور می کند آخر یتیمی برای او خیلی زود بود او هنوز 11  بهار را پشت سر نگذاشته است هنوز به حامی نیاز دارد امّا اکنون او باید به درد یتیمی خواهر و برادرش برسد  . 

        روستایت چکونه فقدانت را تحمل کند درحالیکه که ذره ذره خاک اینجا منتظر قدوم پرخیر و برکتت هستند چرا که سالها بود جز تو آبادگری نمی شناختند پیرمردان و پیرزنان و درماندگان منتظر دستان یاری گرت هستند . کدام دستها جای دستان مهربانت را برایشان پر خواهد کرد و آنها را در سختی ها یاری خواهد نمود ؟

        آرام آرام ماه مهر ، ماه مهربانی معلّم به دانش آموز فرا می رسد امّا چه کسی جای تو را خواهد گرفت ؟ کدام معلّم دلسوزتر از تو خواهد آمد تا دست این نوباوگان را در تاریکی های جهل و نادانی گرفته و آنها را به روشنایی علم و ایمان رهنمون گردد ؟ کدام دست مهربان با گرفتن دست این نوگلان الفبای زندگی را به آنان خواهد آموخت کدام ترنّم صدای دلنشین و مهربان آنان را به اظهار نیاز به درگاه الهی ترغیب خواهد نمود ؟ کدام دست نوازش بچّه های یتیم را به زندگی امیدوار خواهد نمود .

           امّا انگار تو کارمند این اداره نبودی چرا که در مراسم چهلمین روز غروبت نه خود زحمت شرکت در مراسم را کشیدند و نه حتی با ارسال یک پیامک همکاران را برای شرکت در مراسم با خبر نمودند .

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:كريم تقي زاده , معلم دلسوز , سارا , فرگ , , :: 23:17 :: نويسنده : ابوالفضل

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 144
بازدید دیروز : 89
بازدید هفته : 236
بازدید ماه : 1783
بازدید کل : 319652
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1